Димитър Станчев: В Америка бюджетът на един епизод в сериал е 20 милиона долара, а у нас 50 000 лева

0

Димитър Станчев е първият независим и изключително успешен телевизионен продуцент у нас. Той е бащата на тв феномена Супершоу „Невада“, стартирало преди 31 години. След това предаването имаше и своето продължение с шоу „Такси“. Днес Димитър Станчев не се занимава с телевизия, но не е спрял да следи какво се случва в тази индустрия. Макар да не обича да дава интервюта, той направи изключение за вестник „Филтър“ и говори откровено за старта на новия тв сезон.

– Господин Станчев, започна новият телевизионен сезон. Знам, че обичате и разбирате телевизията. Как ви се струва той през вашите очи на продуцент, създал суперуспешни предавания?
– Да, така е, обичам да гледам телевизия и това, което виждам, че предстои в новия сезон признавам, изглежда доста примамливо. От много време не съм забелязал толкова голяма активност от двете големи частни телевизии.

– Те извадиха доста силни козове в желанието си да се конкурират…
– Телевизията е бизнес! А всеки, който се занимава с бизнес, знае, че той трябва да намери начин това, което прави, да е успешно и разбира се, печелившо.

– Прави впечатление, че този сезон се завръщат позабравени формати. „Денсинг Старс“ например е предаване, което го нямаше в ефира цели 10 години. Смятате ли това за правилен ход?
– Това са предавания с класа и ниво. Няма нищо лошо шоу програми, които са били успешни, отново да са в ефир.

– Имате ли си ваши фаворити в новия тв сезон?
– Поставяте ме в деликатна ситуация. Все пак аз познавам всички хора, които правят телевизия в България. Близък съм с тях, с някои съм и много добър приятел. Затова на вашия въпрос ще отговоря така –винаги търся да намеря доброто и хубавото във всеки един продукт. Естествено, има предавания и формати, които следя – харесвам музикалните предавания, които прави Магърдич Халваджиян, риалити състезанията, гледам и сериали, защото няма как да не призная – нивото при тях много се повиши.

– Вие се изказвате ласкаво, но ако прочетете коментарите в интернет от зрителите, ще видите, че те въобще не говорят така положително за телевизионните продукции…
– Ще направя паралел със спорта и ще кажа, че не искам да съм на мястото на Григор Димитров, когато загуби мач, и да чета коментарите след това. За жалост обаче, хората сме такива – все гледаме да критикуваме. Само че аз знам колко е трудно да се прави телевизия и да се работи с бюджетите, отпуснати за предаванията. И когато видя нещо положително, няма как да не го отбележа.

– Защо обаче първият най-успешен телевизионен продуцент днес не прави предаване?
– Ще съм безкрайно откровен – Супершоу „Невада“ и шоу „Такси“ освен че бяха интересни, забавляваха зрителите и раздаваха големи награди, бяха и много печеливши. Тогава се даваше възможност предаванията сами да си намират рекламодатели и след това приходите да се делят между продуцента и телевизиите. Но нещата се промениха. Влязоха рекламните компании с техните правила, едно предаване или формат вече не можеше да търси директно реклама. Тези условия не отговаряха на моите виждания за правене на телевизия. Затова и взех решение, че повече няма да се занимавам с тв предавания.

– Да си представим, че днес ви предложат условия, които ви удовлетворят. Какво предаване бихте правили?
– Бих се захванал с това, което умея най-добре – да правя хората щастливи и те да взимат големи печалби. В Супершоу „Невада“ два пъти сме давали награди по 1 милион лева, спечелени са десетки автомобили, раздадени са може би стотици телевизори, хладилници, предметни и парични награди. Сега няма такова предаване! Лично аз не мога да възприема телевизионна игра, в която на победителя не се дава нито един лев, а водещият в края на предаването го инструктира, че щом е победител – да събере и да почерпи приятелите си. За мен това е недопустимо (играта е „Последният печели“, излъчвана по БНТ 1, б.р.)

– Има ли място Супершоу „Невада“ днес на телевизионния екран?
– Не знам дали Супершоу „Невада“ има място в тв ефира, но съм убеден, че във всяка държава трябва да съществува предаване, което да раздава големи награди – парични суми, леки автомобили, екскурзии в чужбина… „Колелото на късмета“ в Америка за първи път се излъчва през 1975 година, върви всеки делничен ден и до днес. Така че който направи предаване, даващо реални награди и правещо хората щастливи, ще има успех.

– Вие се появихте на екран като гост в журито на „Като две капки вода“. Как се чувствахте на този стол?
– Винаги съм искал да съм зад камерата, а не пред нея, затова и станах продуцент. Но не мога да откажа на поканата на Магърдич Халваджиян – човек, когото наричам истински приятел и безкрайно уважавам. Журирал съм в „Като две капки вода“ няколко пъти и това е най-трудната позиция, на която съм бил поставян в живота ми. Не обичам да оценявам хора, особено, когато знам колко труд са положили, за да се въплътят и предадат образа, който представят. Затова и се отнасям с изключително уважение към всеки един участник във формата.

– В музикалните формати популярността на някои участници приключва с края на предаването. Защо се случва така?
– Имаме много добри изпълнители. Всеки път съм шокиран колко млади и суперталантливи участници виждам в „Гласът на България“, които пеят невероятно. Но истината е, че ние не сме нито Америка, нито Великобритания.

– Просто у нас няма мениджъри, които да подкрепят тези таланти и те да продължат напред!
– Извинявайте, но кои мениджъри създадоха Графа, Мария Илиева, Галя и Миро и Любо Киров… Обикновено такива таланти се борят сами и така е до момента, до който не се родят хитовете им, не си създадат своя публика. Това е пътят! Такъв е пазарът!

– Вие самият композирате песни. Продължавате ли да го правите?
– Музиката има много специално място в моя живот. Благодарение на нея през 1980 година успях да напусна България и емигрирах в Канада. Прави ме по-добър, пречиства ме и не съм спрял да композирам.

– През есента ще се завърне „Биг Брадър“. Не е ли безкрайно остарял този формат вече?
– Пътувам много по света и почти навсякъде виждам, че „Биг Брадър“ в различни варианти продължава да се излъчва. Хората искат да го гледат. Дори наскоро у нас приключиха снимките на чешкия „Биг Брадър“. Говори се, че екип от Белград се подготвя да снима сръбския „Биг Брадър“ в Нови хан. Това само по себе си говори за интереса към този формат.

– Днес търсят ли ви продуцентите и ако да, какви съвети им давате?
– Българските продуценти са нещо много специално. Разберете, бюджетът за една серия в американски сериал е средно около 20 милиона долара, а у нас – 50–60 хиляди лева. Това са фактите. И при тези условия българските продуценти продължават да работят в телевизионния бизнес, правят по няколко проекта едновременно. Това заслужава уважение. Моето мнение е, че вече имаме формати, предавания и сериали на световно ниво. Затова мога само да сваля шапка на българските продуценти.

– Остана да ни кажете с какво се занимавате сега.
– Аз съм човек, който много обича планетата, на която живеем. Обичам безкрайно природата. От 2006 година инвестирам в зелена енергия, ВЕЦ и фотоволтаични паркове. Спокойно мога да кажа, че съм първият човек у нас и в региона, който построи фотоволтаичен парк. Искам да влагам средства в неща, които помагат Земята да бъде чиста. Отделно от това ми харесва да инвестирам и в IT сектора.

– Накрая – продължете изречението „Новият телевизионен сезон е“…
– Нещо, което досега не се е случвало!

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече

Политика на поверителност и бисквитки