От стотици години град Нагоя се слави с най-добрите майстори на мечове в Япония. От този мегаполис започва историята и на Toyota Motor Co., основана от Киичиро Тойода през 1937. Преди да хване волана на автомобилната индустрия, семейният бизнес на Тойода се въртял около тъкачния стан и текстилната индустрия. За да е всичко съвсем по японски, името на компанията носи класическата символика на ориза и в превод Тойода означава „богато оризище“. След време за повече благозвучност името било сменено на Тойота (Toyota).
В месеца на Япония по Дарик за връзката между мечовете, тъкачния стан, ориза и автомобилите ни разказа Асен Василев, който е старши продуктов мениджър на „Тойота Балкани“. Дружеството е представителят у нас на могъщия японски автомобилен концерн.
Q: Как протича работният ден на старши продуктовия мениджър на „Тойота Балкани“?
A: Всеки ден се различава от предходния. Задълженията на един продуктов мениджър покриват доста широка гама – като се започне от пазара, ценови характеристики и предложения, сравнения на конкуренцията, маркетингови кампании, акции на конкурентни фирми. Акции, които се подготвят или се провеждат от наша страна, съответните тактически или имиджови кампании. Палитрата е доста голяма и разнообразна.
Един продуктов мениджър се заминава и с представянето на новите модели. Две години преди представянето на всеки нов модел започва да се събира информация и да се подават данни към производителя с евентуални изисквания.
Q: С какво ще се похвали Toyotа на автомобилното изложение в София през юни?
A: Традиционно това е място, където хората идват отчасти да видят, но и да си купят кола с евентуално намаление. Така или иначе в последните няколко месеца сме свидетели на това, че по принцип пазарът е на промоция. Ние имаме четири нови модела Toyota и два модела Lexus, които ще представим на автомобилното изложение. Това изисква сериозна подготовка.
На изложението през юни за първи път в България ще бъде представена и Toyota IQ – това е най-малкият автомобил в света за четирима души. Моделът предлага интересна концепция като цяло, включително и инженерните решения при конструирането на автомобила. Например за да се спести място, резервоарът е вграден в пода на колата. По никакъв начин не е жертвана сигурността, защото това е един от първите автомобили, сертифицирани с пет звезди по категоризацията Euro NCAP след въвеждането на новите по-стриктни тестови нормативи. За първи път в автомобилната индустрия се внедрява еърбег за главите на задните пътници в случай на удар отзад. А това е съвсем естествено, защото колата е толкова малка, че главите на пътниците отзад се намират на десетина сантиметра от задното стъкло.
Надяваме се да успеем да представим и новата Toyota Prius, чиято премиера е планирана за юли в Европа. Оттам произлизат нашите трудности да я докараме и да я покажем на българските клиенти един месец преди официалната премиера в Европа. Това е изцяло нов модел с най-новите технологии в хибридното задвижване, с изключително ниски емисии на отработени газове – нещо, което може би все още не е актуално в България, но постепенно натам отива и нашият пазар. Очаква се от следващата година да започнат да се въвеждат законодателни норми и промени, които да обвържат данъка за автомобила с нормите на изгорели газове. В най-екологичния си вариант Toyota Prius отделя 89 грама на километър, а в момента няма сериен автомобил, който да се продава за под 100 грама на километър (с изключение на един вариант на FIAT).
Q: Хибридният автомобил – това ли е бъдещето на автомобилната индустрия?
A: Една от основните цели в автомобилната индустрия е да се достигнат норми на изгорели газове нула. Може би в близко бъдеще по улиците ще виждаме електрически автомобили. Тук трудности има при капацитета на батериите и зареждането им. И може би за момента хибридното задвижване като комплексно решение между бензинов и електрически двигател е стъпката преди въвеждането изцяло на електрическите автомобили.
За съвременната автомобилна индустрия, за съвременния потребител хибридният автомобил е най-доброто техническо решение по отношение на екология и комфорт. Светът все още не е подготвен за това – дали да се зареждат батериите, или пък да се използват специални зарядни станции, но вероятно предстои да го видим в бъдещето.
Q: Българските шофьори са скептично настроени, когато се заговори за хибриден автомобил.
A: Съществува едно схващане или страх може би от хибридните технологии – какво ще стане, ако се развали, къде ще му намерим частите, тази кола колко време може да издържи и как я зареждам с ток. Бих поканил всеки, който има такива съмнения, да тества такъв автомобил в някой от комплексите на Toyota в страната. По отношение на надеждност Toyota дават пет години гаранция, което да успокои бъдещия собственик, че няма да му се развали колата. Една Toyota Prius например не изисква повече части или някакво по-специално техническо обслужване от който и да е друг сериен автомобил. Реално хибридният автомобил има повече предимства отколкото недостатъци в сравнение със стандартните конвенционални бензинови автомобили.
Q: Разполагате ли със статистика за броя на хибридните автомобили, продадени досега в България?
A: Доскоро Toyota беше единственият производител и съответно фирма, която предлага такъв тип автомобили. Преди две години Honda представи хибридната версия на Civic, а тази година очакваме и нов модел от тях – Insight, който реално е конкурент на Toyota Prius.
В последните три години в България са продадени между 80 и 100 броя хибридни автомобили. Може би незнанието на хората резултира в тези малки продажби. От друга страна, законодателството у нас по никакъв начин не стимулира покупката на екологичен автомобил. А хибридните автомобили са най-доброто, което предлага автомобилната технология.
През 2012 година всички членки ще бъдат длъжни да въведат законодателство, според което таксуването и годишните данъци за автомобилите да бъдат въз основа на норма изгорели газове. Така мисленето постепенно ще се промени в посока на купуване на нови или по-екологични автомобили. Когато настъпи този момент в България да се плаща за Golf 2 данък 5000 лева на година, тогава Golf 2 ще изчезне от улицата – вместо да плаща данък, клиентът ще отиде и ще си купи една нова кола, за която ще плаща нисък данък. Разбира се, и ние ще стигнем до там, по-бавничко и с повече мъки.
Q: Коя е перфектната градска кола за град като София например?
A: Скутер или колело (смее се).
Q: Какви са тенденциите на автомобилния пазар у нас в условията на икономическа криза?
A: Автомобилният пазар в България страда, както страдаше целият автомобилен пазар в Европа. С малки изключения по-богатите западни икономики въведоха различни стимулиращи кампании, които подпомагат автомобилната индустрия. В България такова нещо няма, както и в Източна Европа. Нашите икономики все още са слаби и инструментите, с които разполагат държавата и правителството, не са толкова много, че да може да се стимулира такъв вид потребление. От друга страна, дори и да е необходимост, новият автомобил все още е луксозна стока за българите. Това е нещо, от което всеки би се отказал веднага или на първо място, ако изпита затруднения от финансов характер. И резултатът е налице, пазарът се свива – в сравнение с миналата година пазарът е точно 50 процента по-малък.
Това, което наблюдаваме като феномен на пазара, е, че до миналата година около 60 процента от продадените автомобили бяха за фирми и около 40 процента бяха единичните клиенти. Днес купувачите от така наречената средна класа може би са тук и купуват, но фирмите ги няма, фирмите не купуват. Този спад си го обяснявам с това, че много от сериозните потребители и големите фирми просто забавиха или отложиха покупките във времето, за да си помогнат в тази ситуация – това да останат на повърхността. Когато дойде моментът, сигурно пак ще купуват, да се надяваме, че по-скоро ще отмине кризата.
Q: Какви са прогнозите за близката година на автомобилния пазар?
A: Прогнозите за близката година, за съжаление, не са розови, по-скоро са от мрачен характер и в световен мащаб. Нашата криза е вносна, ние не сме си я създали като тази от 1997. Световните финансови пазари се сринаха, световната икономика забуксува. Ние сме скачени съдове и сме част от този гигантски механизъм.
Докато останалият свят не започне да се съживява, то няма как ние да очакваме нашата икономика да се раздвижи. Прогнозите на анализаторите са, че след средата на 2010 година ще започне осезаемо да се усеща подобрение. В момента има усещане на затопляне на някои пазари или в някои икономики, но ако икономическият ръст е спаднал до минус шест или до минус осем процента, целта е първо да излезем на нула и след това да започнем да се подобряваме. Това е дълъг път и не може да се случи за една нощ или за една седмица.
Аз се надявам на две неща. Първо, да има добра реколта тази година, защото селското стопанство е един от основните двигатели на българската икономика. Ако има добра реколта, тя до голяма степен ще омекоти удара от глобалната криза. И да преживеем зимата, а догодина напролет да започнат да се съживяват нещата.
Q: При представянето на новия модел Avensis през януари у нас казахте, че 2009 е годината на Toyota. Защо?
A: Ние имаме десет нови модела – част от тях са изцяло нови, имаме и няколко фейслифта. И всичко това се случва тази година. Това прави задачата ни още по-трудна, защото в момент на криза се опитваме да предлагаме нови модели. Тези нови модели ще бъдат тук и догодина, и по-следващата година. От друга страна, ефективността на маркетинга проличава точно сега. Ние трябва да представим успешно тези модели, да реализираме според неколкократно съкратените планове продажби и да продължим да подкрепяме имиджа на Toyota като марка при представянето на нашия пазар.
Q: Ако 2009 е годината на Toyota, то май е месецът на Япония по Дарик. Като представител на могъщия японски концерн за автомобили кажете ни кое според вас е общото между България и Япония?
A: Това е труден въпрос, защото всичко е много различно. Японските култура е различна от европейската, не само от българската. Японската култура е базирана на шинтоизма. Това е религия, при която няма Бог – за японците природата е бог, земята, слънцето, въздуха. Според шинтоизма колкото по-добре се грижи човек за природата, толкова по-добре ще живее той. Оттам японците имат това чувство за перфекционизъм, за чистота, за поддържане на околната среда, борбата за това да се създаде продукт, който да има минимум отрицателно влияние върху околната среда.
Интересното е, че в стремежа си да създадат перфектния еко автомобил преди няколко години Toyota разработи технология за производство на пластмаса от скорбяла, която се извлича от един вид сладки картофи. Сложно звучи, но от картофи те произвеждат пластмаса. От тази пластмаса се правят пластмасовите части на моделите на Toyota, които се продават в Япония. След края на жизнения цикъл на автомобила тази пластмаса просто се изхвърля в природата и тя изгнива като един обикновен картоф. Т.е. връща се в обратното състояние, от което е дошла. Това е тяхната цел.
Ние можем само да се възхищаваме от този начин на мислене и да се опитаме да внедрим, да приобщим или да откраднем, ако щете, някоя идея. Можем да се учим от тях.